28 december, 2005

Jule-bøvs

Dette billede har jeg taget af mig selv i juleferien. Jeg skulle se, hvor mange mandarin-både jeg kunne have i munden på én gang, og i hvilke kombinationer, jeg kunne placere dem. Hér har jeg placeret to under overlæben, hvilket får mig til at ligne Lolo Ferrari, men uden kæmpebabserne. (Ej okay, jeg har tre kilo figner og dadler i hver bh-skål, men det kunne ikke være på billedet...) Mens billedet blev taget, sad min søster ved siden af på sofaen og lavede Sudoku med en iver som blev hun betalt for det... Hvilket sådan set meget fint opsummerer min juleferie. Oveni det hele er min kommende ægtefælle Knirke stukket af til Isla Margarita med sin filejs. Fandme strengt...

Ja ja, jeg ved godt at julen er hjerternes fest og alt det, og det er da heller ikke fordi, jeg ikke synes, at det hele er meget hyggeligt på sin egen absurde facon, men jeg bliver alligevel altid så glad, når den er overstået. For jeg har efterhånden indset, at jeg bare ikke er skabt til julen. I hvert fald ikke så længe julen strækker sig over så ufatteligt mange dage, og så længe, jeg er nødt til at rejse til de fjerneste egne af landet for at fejre den.

For selv om man kan sige meget godt om vendsysselsk grønlangkål, medister, klejner, konfekt og brunede kartofler, så kan man altså ikke just påstå, at det er ligger let i maven, eller for den sags skyld er nemt at fordøje. Og så taler vi ikke mere om dét... »Men kan du så ikke bare lade være med at spise det?« kunne man måske fristes til at spørge. Svar kommer hér: Nix! Sådan fungerer det ikke i min familie. Mængden af den mad, man konsumerer er nemlig ligefrem proportional med hvor meget, man holder af den, der serverer den. Og da julen jo som sagt er hjerternes fest, så er man VIRKELIG nødt til at skovle noget sul indenbords for at opretholde den gode julestemning.

Julegave-hitlisten i år ser således ud:
3 stk. ildfaste fade
2 stk. stempelkander
2 stk. høretelefoner
1 stk. Jamie Oliver kogebog
1 stk. æble-udskærings-jern

Hm... Må fordele ønsker lidt bedre næste år. Og gad vidst om ikke, man kan få 1 stk. »Sex and the City« box for 1 stk. høretelefon, 1 stk. ildfast fad og 1 stk. stempelkande. Det tror jeg...

I øvrigt nogle mægtigt voksne gaver, ikke? Man skulle næsten tro, at min familie betragtede mig som en sådan, hvilket ikke ville være helt af vejen, eftersom jeg nu har nået en alder af 32 år. Men nej... Jeg blev pænt placeret i børne-enden af julebordet, hvor yngste barn efterhånden har nået en alder af 15. Og jeg får stadig julegaver, til trods for, at det kun er familiens børn beskåret. Kriterierne for at være voksen er åbenbart, at man selv skal have avlet et barn, og da det har lange udsigter for mig, må jeg nok belave mig på mange fremtidige middage i børne-enden. Ikke at det gør mig noget. Så kan man da få lov at prise »Jackass«, »Simpsons« og »Southpark« i høje toner uden nogen synes, man er underlig...

Så jeg er, alt i alt, rigtig glad for at være hjemme igen på Vesterbro, hvor man ikke behøver spise uhyrlige mængder svin på alle tidspunkter af døgnet, se vammelt jule-tv og hygge så hjernen flyder ud af ørerne, men hvor det er okay at aftensmaden består af en smoothie og fem brune King's, og hvor tv'et er helt stille (som en ninja...) og hvor det er Interpol og ikke Julens Glade Sange, der brager ud af højttalerne.

Næste år vil JEG holde jul på Isla Margarita!

5 kommentarer:

Blogger SuperPolle sagde ...

Mmmums gris - jeg får helt lyst til et stykke steg.

Mon ikke du skulle være taget med os andre 1. Juledag for at se, om Gadens brosten stadig er toppede. Det plejer lige at tage den værste familiejulestress.

;-p

p.s.: De er stadig toppede.

7:45 AM  
Blogger Andrea Bak sagde ...

Der er da kommet ny belægning på, så de er altså ikke så toppede som de var i gamle dage. Eller måske er jeg bare ikke så stiv mere...

11:22 AM  
Anonymous Anonym sagde ...

And, jeg tror du bliver utrolig glad for dit æbleudskærings-jern.
Tillykke med det.

Og jeg synes det lyder rigtig hyggeligt med din jul. Så nemt er det altså heller ikke at være i troperne. For eksempel skal vi selv hente øl nede i baren, når vi hver aften sidder oppe på taget og kigger på de 14 ara-papegøjer, der holder aftenmøde på en ufærdig bygning over for.

Det er jo heller ikke nemt at vide, hvad man skal tage på af tøj, når temperaturen aldrig når under 25 grader.

Og al den solbrændthed, man går i tillægger sig. Det ender jo med, at vi bliver afvist ved Dk's grænse.

Det kan også være lidt problematisk at tage stilling til, om jeg skal mæske mig i mangofrugter eller appelsiner. Begge dele smager jo fantastisk hernede...

Nogle gange bliver det også lidt svært at vælge mellem alle de lokale mærker af rom. Og så er der næste dilemma: Skal det være med knust is eller isterninger? Skal der lige skvættes en limefrugt i glasset, eller skal den drikkes straight up?

Næh, det er slet ikke så nemt hernede i troperne. Men jeg tror akkurat at vi overlever uden varige traumatiske mén.

Kærligst Knirke *nu iført hat flettet af palmeblade*
og Rolsted *konstant iført en iskold øl*

3:10 AM  
Blogger Andrea Bak sagde ...

HOLD KÆÆÆÆFT! Hold kæft hold kæft hold kæft hold kææææææææft! HOLD KÆFT sagde jeg!!!

2:37 PM  
Blogger Andrea Bak sagde ...

Ej okay så. Fedt at I hygger jer. Men tag en palmehat med hjem til mig. Pleeease!!!?

3:20 PM  

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start