03 oktober, 2006

Oriana Fallaci

Politiken plejer at have nogle gode interviews med spændende mennesker, så da jeg så, at de i søndags havde et interview med den nu afdøde italienske journalist og forfatter, Oriana Fallaci blev jeg glad.

Men ak. Det sku' vær' så godt og så' det faktisk bare en masse løsrevne citater om dit og dat, krydret med en faktaboks. Øv! Det virker som om, de kun har bragt interviewet fordi Oriana Fallaci i første omgang trak interviewet tilbage med ordene "efter min død kan I gøre med det hvad I vil".

Jeg kan næsten høre Oriana, det kritiske og skarpsindige interviews ukronede dronning, rotere i sin grav over den slags makværk. Det er et glimrende bevis på, at et interview ikke automatisk bliver vedkommende, læseværdigt og fængende ved at "offeret" siger noget klogt og/eller kontoversielt. Det afhænger i lige så høj grad af interviewerens evne til at formidle personen. Gennem små detaljer om alt det, der umiddelbart ikke har noget med interviewet at gøre, men som skaber sympati og forståelse. Signora Fallacis kloge ord om blandt andet alderdom og barnløshed står nu bare og stritter formålsløst ud i luften. Hvilken skam.

Et af mine store, faglige forbilleder, er Nils Thorsen fra Politiken. Han kan eddermame formidle et menneske, så man føler, man sidder med ved bordet, når der bliver snakket. Han har lånt et udtryk fra Villy Sørensen, som talte om Klangen af et Menneske. Det synes jeg er så fin en måde at beskrive et portrætinterview på. For ord er jo bare ord, og holdninger får først rigtig mening, når de bliver sat i relief.

Jeg ville ønske, det var Nils Thorsen, der havde interviewet Oriana. Det ville sikkert have givet hende et mere værdigt eftermæle end denne redigerede båndudskrift af vise ord og trivialiteter i uskøn sammenblanding.

(Hvis det har nogen interesse, kan det læses her.)

8 kommentarer:

Blogger SuperPolle sagde ...

Hæhæ - tænk på hvor tæt hendes efternavn er på "fellatio" - hæhæ ...

;-p

10:40 PM  
Anonymous Anonym sagde ...

Tak Andrea. For at henlede min opmærksomhed på det interview. Lige gyldigt hvor pisseåndsvagt det er skrevet - eller måske rettere ikke skrevet - er det hun siger...godt. Meget godt.
Kh
Heidi

3:04 AM  
Anonymous Anonym sagde ...

Jeg har det modsat Heidi. Jeg kan godt forstå, at hun ikke ville have publiceret det interview. Jeg synes hun rabler en masse pis af sig. I hvert fald er jeg jævnt uenig med hende i de fleste af hendes anskuelser ...

Kh. Knirke

3:36 AM  
Anonymous Anonym sagde ...

...Uenighed gør det jo bare endnu bedre. Faldt fuldstændigt for den med gravide kvinder og børn. Men jeg er også skruk.Og har ikke nogen hund :-)
Heidi

3:56 AM  
Blogger Andrea Bak sagde ...

Personligt synes jeg, det er ligegyldigt om man er enig med hende eller ej, men det understreger bare min pointe, at holdninger sjældent er særlig interessante, hvis man ikke har konteksten med. Jeg er bestemt heller ikke enig i, at man er en landsforrædder, hvis man ikke får børn, men jeg synes da, det er vildt interessant at hun synes det. Det afføder en masse opfølgende spørgsmål, som jeg bliver irriteret over ikke at få svar på. For hvis hun virkelig VILLE have et barn, og dermed opfylde sin borgerpligt (!), så kunne hun vel også have fået et barn, gennem adoption eller kunstig befrugtning. Tænker jeg. Og handler det så i virkeligheden ikke om, at hun traf et valg, som hun har fortrudt?

Jeg synes halvdelen af hendes udtalelser, sådan cirka, er gode, resten er noget ligegyldigt bavl. Synes jeg. Og jeg er ikke skruk og jeg har ingen hund. Måske har det noget med dét at gøre...?

4:57 AM  
Anonymous Anonym sagde ...

Andrea, du er så empatisk og nuanceret og jeg forstår godt dine pointer mht. den store opgave der ligger i at lave et godt interview.

Og jeg tror netop jeg bliver vrissen over interviewet, fordi der ikke er en begavet interviewer, der giver hende modspil. Hvis der havde været det, havde hendes holdninger ikke fremstået så uigennemtænkte og letkøbte. Tror jeg. Håber jeg.

Vi burde have et debatforum knyttet til din Blog!

KH. Knirke

6:13 AM  
Blogger Andrea Bak sagde ...

Jamen så er vi jo enige!

Og jeg VED at du ville være enig med i hende i mange ting. Har du læst hendes bøger om islam? Hun er så FUCKING skarp, og hun forudså det hele før nogen turde tænke tanken til ende. Og fik på puklen. Og skrev en bog mere.

Ih! Jeg bliver endnu mere irriteret over det interview. Er det nu, jeg skal sætte mig og skrive et harmdirrende debatindlæg?

6:20 AM  
Blogger SuperPolle sagde ...

Hendes efternavn er stadig det sjoveste. Fnis.

(Og jeres diskussion er keeedelig. Zzzz ...)

7:39 AM  

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start