20 februar, 2006

Total mega yndlingsfilm!

En af de film, jeg virkelig elsker, og som jeg kan se igen og igen, er »The Big Lebowski«. Faktisk er jeg ret vild med alt hvad Coen brødrene laver, men denneher er altså helt i særklasse. Synes jeg.

Det er især dialogen, som gør den fed. Og det totalt langt ude plot, og de skingrende skøre figurer, som filmen er spækket med fra start til slut.

Jeg har ofte proklameret, at jeg vil giftes med The Dude, og det mener jeg sådan set stadigvæk, selvom jeg nok ville få spat af, at han altid gik rundt i morgenkåbe og røg pot og drak White Russians og aldrig gad få et job... Næh, vent, det lyder sgu meget godt!!!

Men altså, dialogen i filmen er jo nok det aller fedeste, og her får du lige en perlerække af mine absolutte favoritter:

The Dude: »I am not Mr. Lebowski. You're Mr. Lebowski. I'm the Dude! So that's what you call me. You know, that or, uh, His Dudeness, or uh, Duder, or El Duderino if you're not into the whole brevity thing.«

Mr. Lebowski: »Being prepared to do the right thing, whatever the cost. Isn't that what makes a man?«

The Dude: »Sure! That and a pair of testicles.«


Jackie Treehorn: »People forget the brain is the biggest sex organ.«

The Dude: »On you maybe.«

For de, der ikke har set filmen, kan jeg oplyse, at meget af handlingen foregår i en bowlinghal. The Dudes ven Walter Sobchak er Vietnam veteran, og sammenligner stort set alt han oplever med sine oplevelser i Nam. For eksempel affærdiger han en person med ordene: »Smokey, this is not Nam, this is bowling. There are rules.«

En anden farverig person på bowlingbanen er Jesus Quintana, som udover at bære en utroligt højt- og stramtsiddende buks – ja man kunne ligefrem gå så vidt som til at kalde det gamacher – er skingrende vanvittig. Tjek bare denne ordveksling mellem ham og The Dude.
Jesus Quintana: »Let me tell you something, pendejo. You pull any of your crazy shit with us, you flash a piece out on the lanes, I'll take it away from you, stick it up your ass and pull the fucking trigger until it goes 'click'...«
The Dude: »Jesus!«

Jesus Quintana: »You said it, man. Nobody fucks with the Jesus!«


En af de sjoveste scener i filmen er den, hvor The Dude bliver skubbet MEGET hårdhændet ind i en bil, mens han går ude på vejen med sin White Russian. Hans eneste kommentar er:
»Hey, hey, careful man! There's a beverage here!«

I det hele taget er The Dude en meget afslappet fyr, og hans motto må vel siges at være:
»Just... Take it easy, man!«

Det kunne vi nok alle sammen lære lidt af. Og så ellers bare chille lidt mere, ryge lidt mere pot og drikke nogle flere White Russians. Og købe ind i morgenkåbe...

Tilbage er der vist kun at sige: Yeah, well... The Dude abides.

4 kommentarer:

Anonymous Anonym sagde ...

Også en af mine absolut yndlingsfilm. Favoritreplikker inkluderer:

Walter: "And also lets not forget, let's not forget dude, that keeping wild life... an amphibious rodent... you know domestic... within the city... That ain't legally either."
The Dude: "What are you a fucking park ranger now?"

Og mange mange flere...

Man kan altid finde en anledning til at se en Coen-bros film.

1:33 AM  
Blogger Andrea Bak sagde ...

Nemlig! Og jeg kan stadig ikke se "Raising Arizona" uden at komme til at tænke på dig.
Mind you don't cut yourself, Mordechaaaai!!! :)

1:55 AM  
Anonymous Anonym sagde ...

Ja, her kan man tale om ansvarsfulde forældre :-)

Et andet yndlingscitat (fra "The Ladykillers"):

Garth Pancake: "You've got to except your responsibility young man, and shoot that old lady".

Den film er også fyldt til randen med fede replikker.

6:05 AM  
Blogger Andrea Bak sagde ...

Ja, det var så én af de Coen-film, jeg aldrig rigtig helt faldt for. Den og så The Man Who Wasn't There. Men jeg har også kun set dem én gang, så måske skal jeg lige se dem et par gange før jeg falder for dem.

Til gengæld ÆÆÆÆÆLSKER jeg O Brother...!!!

How's my hair!?!!

1:47 AM  

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start