14 juni, 2006

Ode til Anker

I dag har det været en på mange måder bemærkelsesværdig dag. Det hele startede med, at jeg var til møde i min bank. Det var de der 28.000 til skattefar, som jeg ikke lige havde liggende i madrassen. Og så må man jo låne...

Og bedst som jeg sidder der og sveder, så begynder bankdamen at rose mig. »Det går simpelthen så godt med din økonomi, Andrea« siger hun. »Har du ikke lyst til at blive Fordel Plus kunde?« Øøh, jo, det kunne jeg da godt. Så nu er jeg Fordel Plus kunde, og jeg skyndte mig at forhøje indbetalingerne til min pension. Og bestille et Master Card.

Men det mest bemærkelsesværdige var alligevel, at da jeg her til aften skulle op til thai take away'en på Værnedamsvej, ja så mødte jeg simpelthen Anker Jørgensen.

Anker Jørgensen er nok verdens mest fantastiske skabning. Han er lige så nuttet som en kattekilling, især nu hvor han er virkelig gammel og går med stok. Jeg havde lyst til at putte ham i lommen og tage ham med hjem og give ham småkager og portvin.

Måske skyldes min overdrevne affektion, at Anker Jørgensen altid vil være Den Rigtige Statsminister for mig. Jeg ved godt, at han, sådan rent objektivt set, måske ikke har været den bedste statsminister, men han har uden tvivl været den mest folkekære – og så minder han mig bare om min barndom.

Min far har fortalt, at jeg som lille var med ham nede og stemme til et folketingsvalg, og ikke så snart var vi trådt ind i gymnastiksalen på Skansevejens Skole før jeg stolt proklamerede »Vi stemmer på Anker!!!« Og det gjorde vi.

For snart mange år siden lavede jeg et interview med ham. Jeg var rystende nervøs, for ugen forinden var jeg blevet rykket grueligt rundt i spin-manegen af en anden Anker, nemlig Anker Boye fra KL – aka Antikrists grandfætter. Jeg var bare en lille, grøn journalistpraktikant og jeg fik ikke et ben til jorden under Anker Boye interviewet. Bagefter gik jeg hjem og græd i to dage, mens jeg af al kraft prøvede at overdøve stemmen i mit hoved, der sagde, at jeg aldrig ville blive nogen god journalist.

Men så blev det hele meget bedre. For interviewet med Anker Jørgensen gik rigtig godt, og en uge efter fik jeg et håndskrevet kort med solsikker på fra ham, hvor han skrev
»Kære Andrea,
Tak for det meget fine interview, du har lavet. Det var en fornøjelse at tale med dig, og jeg ønsker dig held og lykke med resten af din journalist-uddannelse. Jeg er sikker på, at verden kommer til at høre meget mere til dig i fremtiden.
De varmeste hilsener, Anker«

Jeg har gemt kortet, og jeg tager det af og til frem, hvis den faglige selvtillid skal have et boost. (Jeg har også et brev fra Ritt Bjerregaard, som siger, at det er godt, der er nogen, der hjælper hende med at vise mændene på rette vej, men det er en helt anden historie.) Og jeg tror, at det kort var med til at få mig til at indse, at jeg aldrig bliver nogen god nyhedsjournalist, og at man skal være Antikrist selv for at få skovlen under en mand som Anker Boye, fordi han ikke har nogen sjæl, og dermed er svær at rokke. Og at jeg ikke gider spilde min tid på den slags mennesker, uanset om jeg så får penge for det eller ej.

Og tjek så lige dette fantastiske billede! Det er da tydeligt at se, hvem af disse, der er en vaskeægte landsfader med rødder dybt i den danske arbejderklasse, og hvem der er en pomadiseret hønsetyv. Se på den måde, de hver især holder deres bajer på. Anker har tydeligvis fået sin andel høkerbajere, mens Hønsetyven holder på sin flaske som en nonne på en sømandspik.

Eller hvad med det her billede?! Selv ikke Johnny Cash kunne gøre det her meget bedre. Jo, det er ganske vist. Anker holder. 100 procent!


18 kommentarer:

Blogger SuperPolle sagde ...

Du ka' jo godt, Andrea!

Eller med andre ord: Dejlig klumme i dag.

Jeg ville også stemme på Anker, hvis jeg ku'.

p

8:04 PM  
Blogger Andrea Bak sagde ...

Tak tak. Det sidste, jeg tænkte inden jeg faldt i søvn i nat var faktisk, at hvis jeg nogensinde får en søn, så kalder jeg ham sgu Anker!

8:18 PM  
Anonymous Anonym sagde ...

Det duer ikke. Anker Bak....
Total søfartsforvirring.

Som datter af en letmatros ( og stor socialdemokrat indtil Nyrup nakkede Auken) må jeg protestere.

Medmindre du finder en mand, der hedder Jørgensen.

Hil Anker J.

9:25 PM  
Blogger Andrea Bak sagde ...

Eller Stauning!!! Åååårh hvaaaad et sejt navn! Anker Stauning.

Anker Stauning KENNEDY!!! Hårh hårh!

9:49 PM  
Blogger Pernille sagde ...

Nårh... du SKU ha' givet ham portvin og småkager!

Jeg er helt enig. Anker holder 100%, og det vil han altid gøre! Og det mener jeg, selv om jeg ikke havde skyggen af stemmeret i 70'erne, og med ret stor sikkerhed kan sige, at forældrene på den skole, jeg var medlem af, IKKE stemte på Anker. Men indbegrebet af tryg 70'er-barndom og bilfrie søndage, dét er han. Og hver gang vi skulle ud at rejse, kørte vi på vej til lufthavnen forbi hans hjørnelejlighed i Sydhavnen, og min mor pegede HVER gang op: "Der bor Anker Jørgensen".

Og tænk at have fået sådan et solsikkekort af Anker... :-)

PS. Hvorfor siger man sømandspik? Ville en nonne ikke holde sådan på enhver pik? ;-)

PS.2. Tænk at du har mødt Antikrists grandfætter. Jeg synes nok, du havde det glimt i øjnene - man er aldrig helt den samme bagefter. Jeg mødte ham i tirsdags i skikkelse af inspektøren på Trørød Skolen.

11:40 PM  
Blogger Pernille sagde ...

Hov, er det forresten ikke det billede, der hænger nede i baren på Riesen?!

11:40 PM  
Blogger Andrea Bak sagde ...

Det er ikke helt samme billede, men godt spottet. Riesens billede forestiller kun Schlüter, med vind i håret og alting, men stadig kejtet trutmund om flaskens åbning. Pff!

Jeg var faktisk ret stor, før det gik op for mig, at Schlüter havde et navn, for hjemme hos os blev han aldrig omtalt som andet end Hønsetyven. Hver gang han tonede frem på vores sort/hvide tv, proklamerede jeg "Se far! Dér er Hønsetyven", hvorefter min far med foragt sagde "Ja føj! Sådan en hønsetyv!"

Nogle vil måske mene, det var indoktrinering. Jeg er bare glad for, at jeg blev indoktrineret med det rigtige budskab...

1:53 AM  
Blogger SuperPolle sagde ...

"det rigtige budskab..."

Klart, klart ... (meget tænksomme prikker).

;-p

2:27 AM  
Anonymous Anonym sagde ...

Mine forældre er (og var) meget højreorienterede. Jeg har derfor været skabs-anker-fan hele min barndom.

Tak for en god klumme! Vi burde sende et solsikkekort til Anker og fortælle ham, at han er den cooleste.

Kh. Knirke

4:05 AM  
Blogger SuperPolle sagde ...

Kom i øvrigt her til morgen, da jeg cyklede forbi en vis bank, til at tænke på, at det der "Fordel Plus Kunde" næppe er et begreb, bankens kunder selv har fundet på. Faktisk tror jeg, maksimalt en tredjedel af ord-konstruktionen er kundeorienteret (og ja, jeg tænker på det sidste ord ...).

Tænk lidt over det, hvis du af og til føler dig lidt øm bagi, når du har været i clinch med din bank, Andrea.

;-p

7:27 PM  
Blogger Andrea Bak sagde ...

Ja ja ja, bankerne flår os, skattevæsenet flår os, Føtex flår os, vejret er dårligt, det er osse for galt med alle de indvandrere, der er aldrig noget godt i fjernsynet og i dag kom posten først langt over middag!

3:21 AM  
Anonymous Anonym sagde ...

Ja, det er fand'me typisk! Når man når til bunden af spanden med professioner man bare kan hakke på, så er det sgu altid postbudet. Er du klar over, hvor mange fucking reklamer, lokalaviser og pakker, jeg har slæbt rundt på idag? Og så kommer man fem fucking minutter senere end normalt, og så er den helt gal!

Phew, det hjalp. Det er sguda godt man altid kan hakke på dem, der hakker på andre.

Det er forresten lang tid siden jeg har grinet højt ved computeren, men den der med Anker Bak og sømandsforvirringen, den var bare for morsom! Du ku' også kalde ungen for Anker Boye Bak, så bliver forvirringen da total :-)

Og ja, respekt for Anker - integritet og mandshjerte i stedet for de spindoctorerede stemmefiskerstyrede idioter der sidder på tinge idag.

10:50 AM  
Anonymous Anonym sagde ...

Eller hvad med Kaj Boje Anker Skræk Bak?

8:32 PM  
Anonymous Anonym sagde ...

Anker ville helt sikkert ikke manisk være blevet ved med at gentage ordene: "Resultaternes Europa. Det er borgernes dagsorden. Det er Danmarks dagsorden. Vi er meget tilfredse", ligesom Fogh gjorde i går her i Brux.
Gad hellere have været her, da det var Anker, der sad i den danske stol.

Er ked af at høre, Anker Boye har traumatiseret dig på den måde. Det er der ingen, der har fortjent.

Kram fra Rikke

12:06 AM  
Blogger Andrea Bak sagde ...

Anders Fogh er en klovn, som skulle ta og pakke sine ting og fucke hjem til Cirkus Arena. Det må du gerne sige til ham, jeg har sagt, næste gang du forfølger ham op i en skilift :)

Han er i øvrigt også en af Antikrists mange fætre, lissom Anker Boye. Man kan se det på deres øjne. Selv når de smiler, ser de væmmelige ud.

4:26 AM  
Blogger Andrea Bak sagde ...

Og Jens: Postbude, parkeringsvagter, buschauffører og kassedamer har bare automatisk røven i klaskehøjde. Til gengæld er I de eneste, der kommer direkte i VIP loungen oppe i himlen. Så kan du jo sidde og godte dig med din gratis drink (Sankt P. laver en MEAN Long Island Iced Tea!), mens alle vi andre, der klaskede jer på jorden render rundt med halvlunke dåseøl fra Poetzch og er misundelige...

4:31 AM  
Blogger SuperPolle sagde ...

"De ydmyge skal arve jorden. Men indtil da har vi andre helt fede tider." - Garfield (hankat.

;-p

P.S.:
- Det er ikke alle banker, der flår en. Min gør fx ikke.
- Min postmand Per er ganske punktlig (i det 9-timers interval, hvor jeg er på job).
- Jeg fik penge tilbage fra SKAT i år (for første gang nogensinde!).
- Føtex er en skod-biks. Hvis man handler der, beder man om at blive flået.
- Alle er indvandrere - eller også lugter de af kolort, hvis man kradser lidt i lakken ...
- Fjernsyn? Siger du også Østrig-Ungarn? Der er VM, så der er ALTID noget godt.
- OG vejret er da for fedt!

7:52 PM  
Blogger Andrea Bak sagde ...

Jeg prøvede bare at være sarkastisk omkring brok-reglerne her i landet. Såmænd. Misforstået af min samtid. Som så mange andre genier...

Nu vil jeg cikle ned og bade. For man kan sagtens arbejde, mens man solbader!

12:20 AM  

Send en kommentar

Abonner på Kommentarer til indlægget [Atom]

<< Start